Instagram marketing: waar moet je op letten?
Instagram marketing kan heel efficiënt ingezet worden als social media marketing tool. Vaak wordt er gedacht dat Instagram alleen gebruikt wordt in de lifestyle branche, maar het toepassen van de mogelijkheden van Instagram kan erg effectief zijn voor het opbouwen van je merk. In deze blog wordt beschreven waar je voornamelijk op moet letten bij Instagram marketing en hoe je het beste een strategie op kan stellen voor Instagram advertising.
Het is belangrijk om als eerst te bekijken of je doelgroep gebruik maakt van dit social media kanaal. Wanneer dit niet het geval is, heeft het natuurlijk geen zin om Instagram in te gaan zetten voor je bedrijf. Als dit duidelijk is, kun je verder gaan met de tips en strategie voor Instagram marketing.
Advertising op Instagram
Het is belangrijk om een strategie te hebben bij het adverteren op Instagram, omdat het met dit medium van belang is dat er een verhaal wordt verteld. Advertenties moeten niet opvallen, maar het moet lijken alsof het een gewone post is van een bedrijf of een persoon. Vermijd dus ook teksten op de afbeeldingen. Voordat er klakkeloos advertenties worden geplaatst op Instagram is het belangrijk om eerst te kijken naar welke berichten organisch goed hebben gewerkt, deze kunnen dan ingezet worden als advertentie. A/B testen is altijd een goed idee, aan de hand daarvan kom je er ook achter wat het beste werkt. Plaats bijvoorbeeld twee dezelfde posts, maar dan met een andere foto of met een andere tekst.
Er zijn verschillende soorten advertenties die op Instagram geplaatst kunnen worden:
- Fotoadvertenties. Deze advertentie bestaat alleen uit een foto. Deze foto moet de doelgroep triggeren om door te klikken.
- Videoadvertenties. Hierbij gaat het om een video die met de kracht van zicht, beweging en geluid visueel aantrekkelijk wordt. De video’s kunnen tot 60 seconden lang zijn.
- Carrouseladvertenties. Met een carrouseladvertentie gebruik je meerdere foto’s, hierbij kunnen mensen vegen om meerdere foto’s te zien.
- Stories-advertenties. Instagram Stories kunnen ook als advertentie ingezet worden. Instagram Stories kunnen gezien worden als verhalen door middel van foto’s en video’s.
Tips
Gebruik zinvolle en relevante hashtags in je posts. Aan de hand hiervan wordt je post vindbaar gemaakt. Zorg daarnaast voor herkenning. Herkenbare elementen in je post, blijven hangen bij potentiële klanten en dit zal ook zorgen voor reacties. Naast herkenbaarheid, is je persoonlijke kant laten zien ook goed voor de interactie op Instagram. Denk hierbij bijvoorbeeld aan foto’s achter de schermen of laat volgers kennis maken met alle gezichten die meewerken in je bedrijf. Er kan hierbij ook gedacht worden aan humor zoals zelfspot als er bijvoorbeeld grappige ‘ongelukjes’ zijn gebeurd. Voor content ideeën kan er gedacht worden aan actuele thema’s die veel mensen bezig houden, zoals kerst en/of sportevenementen.
Naast herkenbaarheid, is je persoonlijke kant laten zien ook goed voor de interactie op Instagram.
Als je producten wil verkopen via Instagram dan is dat niet mogelijk door een link in de post te zetten waar de bezoeker op kan klikken en gelijk wordt doorverwezen naar je website. Deze link werkt namelijk niet. Hoe je dit wel kan doen is door middel van het plaatsen van een link in je bio. Zorg door middel van een call to action in je post dat ze naar je bio gaan om op de link te klikken.
Instagram wordt ingezet om verschillende doelstellingen te behalen. In de B2B markt wordt Instagram gebruikt voor het verhogen van brand en product awareness, het verhogen van klantinteractie en klantloyaliteit, het stimuleren van de verkoop, de bedrijfscultuur demonstreren en het aanvullen en ondersteunen van evenementen.
Lees ook:
→ Adverteren op Instagram: zo doe je dat!
Het kan dus veel zin hebben om Instagram Marketing in te zetten binnen je bedrijf. Dit kan zowel organisch als betaald door middel van advertenties. Hierboven zijn allerlei tips gegeven om zelf aan de slag te gaan met Instagram Marketing. Geef je het toch liever uit handen of toch net dat extra beetje hulp nodig? Neem gerust contact met ons op voor een adviesgesprek.